Miért a pénzért dolgozunk és nem azért, amit vehetünk rajta?
Mindenki ismeri azt az érzést (ha más nem, akkor másokon látta), amikor valaki nem egy konkrét célért dolgozik vagy küzd, hanem csak azért, hogy több pénze legyen. Felmerül a kérdés, hogy tényleg igaz-e, hogy hajlamosak vagyunk önmagáért a pénzért dolgozni.
A pénz illúziója
A pénz illúziója kifejezésen elsősorban azt szokták érteni, hogy az emberek csak nominálisan értékelik a pénzt és nem tudják reál értéken kezelni. Például az emberek többsége inkább örül egy 10%-os fizetés emelésnek 12%-os infláció mellett, mint 1%-os növekedésnek 0% infláció mellett. Nem véletlen, hogy az infláció közkedvelt gazdaságpolitikai eszköz.
De ennél még erősebb és általánosabb a pénz illúziója. Mivel a pénz egy közvetítő szerepet játszik az erőfeszítéseink (munka) és a kívánt eredmény (ház, étel, szórakozás..) között. Ennek a szerepnek a nehezen kezelhetsége miatt, pedig nagyon érdekes ellenmondásokat tud létrehozni az emberi döntésekben (Hsee et al, 2003).
Megkérdezték az embereket, hogy melyiket választanák
- 6 percet dolgoznak és cserébe vanília fagyit kapnak
- 7 percet dolgoznak és cserébe pisztácia fagyit kapnak
Az előzetesen azt is felmérték, hogy a vanília fagyit szeretik inkább az emberek. Ebben az esetben körülbelül 25%-a az embereknek választotta a hosszabb munkát (nagyjából annyian, ahányan a pisztácia fagyit szeretik). Viszont a következő kérdésnél már más volt a helyzet
- 6 percet dolgoznak és cserébe 60 pontot kapnak amiért vehetnek vanília fagyit
- 7 percet dolgoznak és cserébe 100 pontot kapnak amiért vehetnek pisztácia fagyit
Ebben az esetben már körülbelül 50%-a az embereknek választotta a hosszabb munkát anélkül, hogy a pisztácia fagyi népszerűsége nőtt volna.
Tehát egyszerűen azért dolgoztak többet, hogy több pontjuk legyen, ami viszont a konkrét célok közül semmilyen előnyhöz nem juttatták. Ugyanígy működik a pénz, mint közvetítő. Nagyon sok esetben csak azért dolgozunk, hogy "pontokban" többet érjünk el, miközben ez a valódi céljainkat nem segíti. Felmerülhet sok kérdés ennek kapcsán. Például a több pont, jobb minőséget sugalmaz, vagy önmagában a közvetítő szerep okozza ezt a változást. Több kísérletet is végeztek ezek megvizsgálására, de mindig ugyanezt az eredményt kapták.
Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot még több érdekességért a Facebookon.
További kulcsszavak:
- Money Illusion
- Medium Maximization
- Pschology of Money
Hivatkozások:
Hsee, C. K., Yu, F., Zhang, J., & Zhang, Y. (2003) Medium Maximization, Journal of Consumer Research, Volume 30.