Viselkedési Közgazdaságtan Blog

Viselkedési Közgazdaságtan Blog célja a terület bemutatása és népszerűsítése. A Blog Facebook oldalán, pedig további érdekességek és hasznos anyagok érthetők el. Like!

Képzés

Facebook

Portfolio Blogger

Viselkedési Közgazdaságtan

A pénz illúziója

2013.10.24. 09:40 Viselkedési Közgazdaságtan

Miért a pénzért dolgozunk és nem azért, amit vehetünk rajta?

Mindenki ismeri azt az érzést (ha más nem, akkor másokon látta), amikor valaki nem egy konkrét célért dolgozik vagy küzd, hanem csak azért, hogy több pénze legyen. Felmerül a kérdés, hogy tényleg igaz-e, hogy hajlamosak vagyunk önmagáért a pénzért dolgozni.

A pénz illúziója

A pénz illúziója kifejezésen elsősorban azt szokták érteni, hogy az emberek csak nominálisan értékelik a pénzt és nem tudják reál értéken kezelni. Például az emberek többsége inkább örül egy 10%-os fizetés emelésnek 12%-os infláció mellett, mint 1%-os növekedésnek 0% infláció mellett. Nem véletlen, hogy az infláció közkedvelt gazdaságpolitikai eszköz.

De ennél még erősebb és általánosabb a pénz illúziója. Mivel a pénz egy közvetítő szerepet játszik az erőfeszítéseink (munka) és a kívánt eredmény (ház, étel, szórakozás..) között. Ennek a szerepnek a nehezen kezelhetsége miatt, pedig nagyon érdekes ellenmondásokat tud létrehozni az emberi döntésekben (Hsee et al, 2003).

Megkérdezték az embereket, hogy melyiket választanák

  • 6 percet dolgoznak és cserébe vanília fagyit kapnak
  • 7 percet dolgoznak és cserébe pisztácia fagyit kapnak

Az előzetesen azt is felmérték, hogy a vanília fagyit szeretik inkább az emberek. Ebben az esetben körülbelül 25%-a az embereknek választotta a hosszabb munkát (nagyjából annyian, ahányan a pisztácia fagyit szeretik). Viszont a következő kérdésnél már más volt a helyzet

  • 6 percet dolgoznak és cserébe  60 pontot kapnak amiért vehetnek vanília fagyit
  • 7 percet dolgoznak és cserébe  100 pontot kapnak amiért vehetnek pisztácia fagyit

Ebben az esetben már körülbelül 50%-a az embereknek választotta a hosszabb munkát anélkül, hogy a pisztácia fagyi népszerűsége nőtt volna.

Tehát egyszerűen azért dolgoztak többet, hogy több pontjuk legyen, ami viszont a konkrét célok közül semmilyen előnyhöz nem juttatták. Ugyanígy működik a pénz, mint közvetítő. Nagyon sok esetben csak azért dolgozunk, hogy "pontokban" többet érjünk el, miközben ez a valódi céljainkat nem segíti. Felmerülhet sok kérdés ennek kapcsán. Például a több pont, jobb minőséget sugalmaz, vagy önmagában a közvetítő szerep okozza ezt a változást. Több kísérletet is végeztek ezek megvizsgálására, de mindig ugyanezt az eredményt kapták.

Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot még több érdekességért a Facebookon.

További kulcsszavak:

  • Money Illusion
  • Medium Maximization
  • Pschology of Money

Hivatkozások:

Hsee, C. K., Yu, F., Zhang, J., & Zhang, Y. (2003) Medium Maximization, Journal of Consumer Research, Volume 30.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://viselkedesikozgazdasagtan.blog.hu/api/trackback/id/tr495595442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.24. 10:27:14

A pénz az nem illúzió... Ha több pénzed van, akkor több mindent is tudsz megengedni magadnak.

Nem mindegy, hogy egy kisautód van vagy egy nagy autód.
Nem mindegy, hogy 1 v. 2 hétre tudsz elmenni nyaralni, nem mindegy, hogy hova és nem mindegy, hogy 3 csillagos a szállodád hütö menüvel vagy 5+ csillagos all-inclusivval.

Akinek a pénz csak illúzió az a felsö 2%, de gondolom, nem a milliárdosokról írtad a cikket...

Viselkedési Közgazdaságtan 2013.10.25. 12:33:28

@Dörnyei József:
Kedves József,

Természetesen nem illúzió abban az értelemben, ahogy Ön érti, hogy sok mindent vehetünk rajta.

De abban az értelemben viszont igen, hogy annak változását és konkrét értékét nem tudjuk jól kezelni. Példáinkban is többször döntenek az emberek amellett, hogy legyen több pénzük (több munkáért) akkor is, ha az nem ért többet nekik (Pl infláció miatt vagy mert úgyse a drágább döntést akarták...).

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.25. 14:20:59

@Viselkedési Közgazdaságtan:
A példákban a tesztalanyok pénznek veszik a pontokat.

A pénzt nem kell azonnal felhasználni, söt, elöre is lehet vele tervezni.
Ha most van 12M-m, akkor vehetek most egy Passatot vagy már most berendelhetek egy Touareget, mert tudom, hogy mire megjön (3 hónap), lesz 16M, amiböl ki tudom majd akkor fizetni.

A pénz maximalizálása egy teljesen logikus lépés mindenki számára, aki nem tartozik a felsö 2%-ba, a gazdagok közé.

Onnan már csak passzió...

Viselkedési Közgazdaságtan 2013.10.25. 18:42:02

@Dörnyei József:

Nem írtuk le az összes példát, de már az inflációs példa is ennek ellentmond, mivel ott nem maximalizáltak a pénzüket.
süti beállítások módosítása