Viselkedési Közgazdaságtan Blog

Viselkedési Közgazdaságtan Blog célja a terület bemutatása és népszerűsítése. A Blog Facebook oldalán, pedig további érdekességek és hasznos anyagok érthetők el. Like!

Képzés

Facebook

Portfolio Blogger

Viselkedési Közgazdaságtan

A nagy lekvár teszt

2013.06.04. 19:22 Viselkedési Közgazdaságtan

Pszichológusok arra voltak kíváncsiak, hogy a lehetôségek száma, hogyan hat a döntéseinkre (Iyengar & Lepper, 2000). Az egyik esetben csak hat féle lekvárt helyeztek el egy boltban, míg a másodikban 24-et. Azt nézték, jam.jpghogy

  1. melyik esetben mennek oda többen a lekvárokhoz?
  2. melyik esetben próbálnak ki több lekvárt (ingyenes próba)?
  3. és a legfontosabb melyik esetben vásárolnak inkább?

A döntésük hátteréhez érdemes átgondolnunk újra, hogy mi is volt a default effect (alapértelmezett hatás). Hajlamosak vagyunk a már meglévô döntést megtartani. Ez figyelhetô meg a donor felajálásoknál is vagy, amikor egy döntés meghozatala után már nem akarunk azon változtatni még, ha nagy valószínûséggel az jobb is lenne. A komplexitás az egyik olyan faktor, ami erôsíti a default effect-t. Minél komplexebb egy probléma annál inkább az eredeti, alapértelmezett döntésnél maradunk.  A donor felajánlás kapcsán talán túl triviálisnak tûnhet a megoldás, de sok más esetben megdöbbentô következményei is lehetnek ennek az egyszerû összefüggésnek. Most nézzük ennek fényében mit is találtak a lekvár kérdésében.

  1. Az emberek oda mentek inkább ahol többféle lekvár volt
  2. Körülbelül ugyanannyi lekvárt kóstoltak meg mindkét esetben
  3. Egy nagyságrenddel többen vásároltak, ha csak kevesebb lekvár volt (30%-3%)

Több magyarazát is van, hogy miért a kevesebb lekvár esetében vesszünk inkább lekvárt (kevésbé érezzük, hogy rosszul választhatunk...), de megközelíthetjük a default effect irányából is. Amikor a vevô elment vásárolni feltehetôen nem tervezte, hogy lekvárt is vesz (ha tervezte akkor mindkét esetben valószínûleg venne). Ezért az alapértelmezett az a döntés, hogy nem vásárol. A kísérletben biztosított kupon (ami kedvezôvé tette), viszont a komplex körülmények között nem volt elegendô, hogy vásárlásra bírja az embereket, míg az egyszerûbben igen. Ezen kívül még sok más esetben hat ránk a default effect közvetve és közvetlenül egyaránt, így mindig érdemes a döntésünknél ezt figyelembe venni

További kulcsszavak a témában:

  1. Default effect
  2. Status quo bias
  3. Omission bias

Hivatkozások:

Iyengar, S., S. and M. R. Lepper (2000) When Choice is Demotivating: Can One Desire Too Much of a Good Thing? Journal of personality and Social Pschology. Vol. 79(6). pp. 995-1006

Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://viselkedesikozgazdasagtan.blog.hu/api/trackback/id/tr605342667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása