Pszichológusok arra voltak kíváncsiak, hogy a lehetôségek száma, hogyan hat a döntéseinkre (Iyengar & Lepper, 2000). Az egyik esetben csak hat féle lekvárt helyeztek el egy boltban, míg a másodikban 24-et. Azt nézték, hogy
- melyik esetben mennek oda többen a lekvárokhoz?
- melyik esetben próbálnak ki több lekvárt (ingyenes próba)?
- és a legfontosabb melyik esetben vásárolnak inkább?
A döntésük hátteréhez érdemes átgondolnunk újra, hogy mi is volt a default effect (alapértelmezett hatás). Hajlamosak vagyunk a már meglévô döntést megtartani. Ez figyelhetô meg a donor felajálásoknál is vagy, amikor egy döntés meghozatala után már nem akarunk azon változtatni még, ha nagy valószínûséggel az jobb is lenne. A komplexitás az egyik olyan faktor, ami erôsíti a default effect-t. Minél komplexebb egy probléma annál inkább az eredeti, alapértelmezett döntésnél maradunk. A donor felajánlás kapcsán talán túl triviálisnak tûnhet a megoldás, de sok más esetben megdöbbentô következményei is lehetnek ennek az egyszerû összefüggésnek. Most nézzük ennek fényében mit is találtak a lekvár kérdésében.
- Az emberek oda mentek inkább ahol többféle lekvár volt
- Körülbelül ugyanannyi lekvárt kóstoltak meg mindkét esetben
- Egy nagyságrenddel többen vásároltak, ha csak kevesebb lekvár volt (30%-3%)
Több magyarazát is van, hogy miért a kevesebb lekvár esetében vesszünk inkább lekvárt (kevésbé érezzük, hogy rosszul választhatunk...), de megközelíthetjük a default effect irányából is. Amikor a vevô elment vásárolni feltehetôen nem tervezte, hogy lekvárt is vesz (ha tervezte akkor mindkét esetben valószínûleg venne). Ezért az alapértelmezett az a döntés, hogy nem vásárol. A kísérletben biztosított kupon (ami kedvezôvé tette), viszont a komplex körülmények között nem volt elegendô, hogy vásárlásra bírja az embereket, míg az egyszerûbben igen. Ezen kívül még sok más esetben hat ránk a default effect közvetve és közvetlenül egyaránt, így mindig érdemes a döntésünknél ezt figyelembe venni
További kulcsszavak a témában:
- Default effect
- Status quo bias
- Omission bias
Hivatkozások:
Iyengar, S., S. and M. R. Lepper (2000) When Choice is Demotivating: Can One Desire Too Much of a Good Thing? Journal of personality and Social Pschology. Vol. 79(6). pp. 995-1006
Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot Facebookon.