Viselkedési Közgazdaságtan Blog

Viselkedési Közgazdaságtan Blog célja a terület bemutatása és népszerűsítése. A Blog Facebook oldalán, pedig további érdekességek és hasznos anyagok érthetők el. Like!

Képzés

Facebook

Portfolio Blogger

Viselkedési Közgazdaságtan

Ennek a céges trükknek garantáltan bedőlt

2017.01.25. 15:41 Viselkedési Közgazdaságtan

Számtalan helyzetben kell döntenünk nap mint nap. Legalábbis úgy tűnik, hogy mi döntünk, de valójában egy nagyon egyszerű trükkel szinte minden esetben befolyásolnak minket a "helyes" irányba.

Vegyük az egyik nagyon híres példát először a hatás ismertetéséhez.

Az egyik nemzetközileg ismert újság kapcsán megkérdezték a diákok egyik felét, hogy melyik csomagot kérnék?

A: Papír alapon és online is megkapják havi 120 dollárért
B: Csak online verzióban 80 dollárért

Az emberek  nagy többsége az online verziót választotta. Viszont a diákok másik fele a következő lehetőségek közül választhattak:

A: Papír alapon és online is megkapják havi 120 dollárért
B: Csak online verzióban 80 dollárért
C: Csak papír alapon megkapják havi 120 dollárért

Ebben az esetben viszont az emberek többsége már az A lehetőséget választotta. Ez több szempontból is érdekes, hiszen úgy változik meg a döntés B-ről A-ra, hogy egy teljesen lényegtelennek tűnő C-t vezetünk be. Ráadásul C-t tényleg senki nem is választotta. 

Ez azt jelenti, hogy sikerült az emberek döntését a drágább termék felé megváltoztatni csak azzal, hogy egy lényegtelen ajánlatot is beraktak a lehetőségek közé. Ezt hívják úgy, hogy csali hatás (decoy effect). Ez a hatás olyan erős, hogy számtalan helyzetben naponta többször is láthatja az ember. A bevásárlásnál a polcokon a termék kínálatban, az online előfizetési ajánlatoknál, de még a párválasztásban is gyakran használják ezt a trükköt különböző módon.

A trükk mindig ugyanaz. Tegyél egy olyan ajánlatot, ami egyértelműen rosszabb a számodra fontos ajánlatnál (például drágább termék...), de nem egyértelműen rosszabb a másik ajánlatnál. A fenti példában C egyértelműen rosszabb mint A, de nem egyértelműen rosszabb mint A, feltéve, hogy van, aki szereti a papír alapú újságolvasást.

Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot még több érdekességért a Facebookon.

Kulcsszavak

  • Csali hatás
  • Decoy Effect
  • Asymmetrically Dominated Alternatives

Hivatkozás:

Huber, Joel; Payne, John W.; Puto, Christopher (1982). "Adding Asymmetrically Dominated Alternatives: Violations of Regularity and the Similarity Hypothesis". Journal of Consumer Research. 9 (1): 90–98.

A bejegyzés trackback címe:

https://viselkedesikozgazdasagtan.blog.hu/api/trackback/id/tr817094557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása