A viselkedési közgazdaságtan egyik alap kérdése a racionalitás. Anélkül, hogy belemennénk ebbe a nagyon absztrakt fogalomba inkább arra mutatnánk rá, hogy az emberek néha mennyire meglepően, mondhatni irracionálisan viselkednek még akkor is, ha már tudják, hogy mi lenne a helyes válasz. Ezekre nagyon jó példák az optikai illúziók. Például az itt látható képen is a második ábra alapján egyértelműen látható, hogy a három vonal egyenlő hosszú, de ettől még az első ábrán ezt továbbra is másképp látjuk.
Ehhez hasonló illúzió, "hiba" vagy "irracionalitás" számtalan helyen előfordul az emberek minden napi döntéseiben. Legyenek azok fontosabbak vagy kevésbé fontosak. Ráadásul számos esetben akkor sem fogunk változtatni véleményünkön, ha arról egyértelműen kiderül, hogy nem a legjobb döntés, ahogyan az optikai illúzió esetében sem fogjuk megváltoztatni a véleményünket arról, hogy mit látunk.
További optikai illúziókért érdemes a Washingtoni Egyetem honlapját megnézni.
Hivatkozások:
Müller-Lyer, F. (1889). Optische Urteilstäuschungen. Archiv für Physiologie Suppl. 263–270.
Kövesse a Viselkedési Közgazdaságtan Blogot Facebookon.